تاثير عسل بر پوست


 






 
شايد شما هم در داستان‌هاي مربوط به کلئوپاترا ملکه زيبايي مصر خوانده باشيد که از شير و عسل براي زيبايي پوست خود استفاده مي‌کرده است ولي اين روزها پاي عسل حقيقتا به محصولات آرايشي بهداشتي باز شده است.
از مدت‌ها پيش با رايج‌شدن استفاده از مواد طبيعي در محصولات بهداشتي و زيبايي، استفاده از عسل در اين محصولات و به خصوص کرم‌ها و مواد آرايشي مربوط به پوست و مو، طرف‌داران خود را پيدا کرده بود. اما جدي‌تر شدن ماجراي استفاده از عسل در اين نوع محصولات شايد مربوط به اولين کنفرانس درباره بهبود زخم‌ها باشد که مدتي پيش در ملبورن استراليا برگزار شد. در اين کنفرانس، نتايج تحقيقات وسيعي درباره کاربردهاي دارويي عسل ارايه شد که نشان مي‌داد استفاده از آن به عنوان داروي درمان اسهال و عفونت چشم، در چهار هزار سال پيش آن‌چنان بي‌مورد هم نبوده است.

پوست و عسل
 

يک محقق اهل نيوزلند در تحقيقات خود نشان داد که عسل مانوکا نوعي از عسل که در اين کشور توليد مي‌شود، خواص زيادي در درمان زخم‌ها، التهاب‌هاي پوستي، درمان عفونت با هليکوباکترپيلوري و اسهال‌هاي سالمونلايي دارد. انواع عسل به طور کلي خاصيت آنتي‌باکتريال دارند اما تحقيقات نشان داده‌ است که در اين نوع عسل به علت وجود بيشتر هيدروژن پراکسيد که در بقيه انواع نيز وجود دارد و همچنين ماده‌اي به نام متيل گليوکوزال، خواص ضد ميکروبي به ميزان بيشتري وجود دارد. همچنين غلظت بسيار بالاي گلوکز و فروکتوز (قند موجود در عسل) و محيط اسيدي عسل مانوکا موجب مي‌شود باکتري‌ها نتوانند به راحتي در اين محيط زندگي کنند.
تحقيقات دکتر مالون نشان داد که بهترين کاربرد عسل مانوکا در درمان زخم‌هاي پوست است. اين عسل علاوه بر خواص ضد التهابي که دارد، موجب مي‌شود روند بهبود زخم تسريع پيدا کند. عسل مانوکا همچنين خاصيت عجيبي در برداشتن بافت‌هاي مرده و همچنين تحريک بافت‌هاي زنده براي ترميم دارد که موجب مي‌شود ترکيبات آن به عنوان پانسماني خوب براي زخم‌هاي سطحي به کار روند.
در جريان تحقيقات مشخص شد که استفاده از عسل مانوکا به عنوان پانسمان در مقايسه با محلول پراکسيد هيدروژن و پانسمان‌هاي معمولي تاثير بيشتري داشته است.
دکتر مالون تاکيد زيادي روي خواص ضد التهابي و ضدباکتريايي اين عسل در مصرف خوراکي‌ هم دارد اما به علت اينکه هنوز مطالعات باليني کافي روي اين خواص انجام نشده است، عسل مانوکا به عنوان دارو براي عفونت‌هاي معده تجويز نمي‌شود. اگرچه تست‌هاي آزمايشگاهي و تست روي حيوانات اين تاثيرات را تاييد کرده‌اند.
تجربيات خانگي نشان داده‌اند که استفاده از عسل مانوکا و حتي انواع عسل معمولي، دوره درمان اسهال باکتريايي و يا زخم‌هاي معده را کوتاه‌تر مي‌کند اما با اين همه پزشکان توصيه مي‌کنند که استفاده درماني از عسل حتي درباره پانسمان‌ زخم‌ها حتما بايد زير نظر يک متخصص باشد و نبايد به عنوان درماني خانگي استفاده شود. اين مساله درباره بيماران ديابتي اهميت بيشتري دارد.

عسل براي زيبايي
 

عسل طبيعي به علت قابليت جذب و نگهداري رطوبت و همچنين داشتن املاح و ويتامين‌هاي زياد به زيبايي پوست و مو کمک مي‌کند. اين روزها کرم‌هاي محافظ پوست و مو، لوسيون‌ها، ماسک‌هاي صورت و مرطوب‌کننده‌هاي زيادي توليد مي‌شوند که عسل را به عنوان ماده اصلي در خود دارند. خاصيت آنتي‌اکسيدان‌ عسل در اين زمينه بيشتر به کمک متخصصان آمده است. يک کلينيک بين‌‌المللي توليد کننده مواد آرايشي هم براساس تحقيقات انجام شده دکتر مالون و با توجه به سابقه عسل مانوکا در نيوزلند، به تازگي اعلام کرده است که با استفاده از اين عسل که فقط در جنگل‌هاي درختان مانوکاي نيوزلند توليد مي‌شود و ترکيب آن با مواد آرايشي خود، توانسته‌اند انواع کرم‌ها و لوسيون‌هاي مانوکا را توليد کنند که علاوه بر زيبايي و درخشندگي خاصي که به پوست مي‌دهد، مي‌تواند در درمان اگزما، پسوريازيس و همچنين زخم‌هاي کوچک و جزيي پوست هم کاربرد داشته باشد. از ترکيبات اين عسل در توليد کرم‌هاي ضد پيري و ضد چروک و همچنين در تهيه ژل‌هاي ضدعفوني پوست استفاده مي‌شود.
مواد خاص موجود در عسل مانوکا (متيل گليکوکوزال و پراکسيد هيدروژن) به عنوان عوامل اصلي اين خواص شفابخش شناخته شده‌اند. عسل مانوکا برخلاف عسل‌هاي ديگر که در اثر حل کردن در آب داغ خواص خود را از دست مي‌دهند، قادر به حفظ خواص خود در محيط‌هاي گرم است و همين مساله به کارخانه‌هاي توليدکننده مواد زيبايي اجازه مي‌دهد که بتوانند به راحتي از اين ماده طبيعي استفاده کنند.

ماسک‌هاي خانگي عسل
 

چند دستورالعمل براي ساخت ماسک‌هاي پوستي با استفاده از عسل ماسک‌هاي خانگي محافظ پوست، ساده‌ترين ترکيبات خانگي هستند که مي‌توان با استفاده از عسل آنها را تهيه کرد. اين ماسک‌ها براي جوان نگه‌داشتن پوست و همچنين حفظ رطوبت و شادابي پوست بسيار مفيدند. براي تهيه هرکدام از ماسک‌هاي زير، از يک دستگاه مخلوط‌کن تميز استفاده کنيد. هرکدام از ماسک‌ها را فقط به مدت نيم ساعت روي پوست نگه داريد و پس از پاک‌کردن آن با حوله مرطوب، صورت را با آب فراوان بشوييد. براي حفظ خواص اصلي و طبيعي ماسک‌ها، بهتر است هر بار مواد را براي يک بار مصرف مخلوط کنيد و آنها را در يخچال ذخيره نکنيد.

ماسک کلئوپاترا:
 

عسل : يک قاشق چاي‌خوري
شير: يک قاشق غذاخوري
سفيده تخم‌مرغ: يک عدد

ماسک سفيده تخم‌مرغ
 

عسل: يک قاشق چاي‌‌خوري
گليسيرين : يک قاشق چاي‌خوري
سفيده تخم‌مرغ: يک عدد
(براي تهيه ماسک با زرده تخم‌مرغ مي‌توان به جاي سفيده از زرده تخم‌مرغ استفاده کرد)

ماسک فوري:
 

عسل 100 گرم
الکل 25 ميلي‌ليتر
آب 25 ميلي‌ليتر

مرطوب‌کننده براي دست:
 

عسل: دو قاشق چاي‌خوري
روغن بادام: يک قاشق چاي‌خوري
خوش‌بو‌ کننده: چند قطره
(پس از مخلوط کردن در دستگاه، آن را به تمام پوست دست بماليد و بگذاريد تا مدتي باقي بماند، بسته به دلخواه خود مي‌توانيد پس از مدتي آن را بشوييد و يا آن را باقي بگذاريد).
منبع: http://www.salamat.com